HEGGER - KUITERT
HET POKERSPEL VAN KERKELIJK NEDERLAND  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
"Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, en gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, en afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken", Hebr. 6:4-6.

Kanttekeningen (SV):
17) afvallig worden,
Of vervallen, waardoor niet allerlei zonden worden verstaan, waarin de ware gelovigen ook somwijlen vervallen, gelijk David, Petrus, enz., die daarna tot bekering komen; maar een geheel vervallen of afval van den Christelijken godsdienst, en die moedwillig geschiedt, gelijk Hebr. 10:26, wordt uitgedrukt, en met lastering derzelve, tegen de getuigenis des Heiligen Geestes in hun gemoed, gevoed is, gelijk Christus betuigt Matth. 12:31.
18) [die, zeg ik,]
Dit ziet op het voorgaande woord onmogelijk, Hebr. 6:4. Het is dan onmogelijk die wederom te vernieuwen; welke onmogelijkheid niet alleen van de leraars te verstaan is, die tevergeefs zouden arbeiden om die te vernieuwen, of tot bekering te brengen, maar ook ten aanzien van Gods waarheid zelf, die eens dit rechtvaardig oordeel tegen hen heeft geveld, en niet veranderlijk is, en zich niet laat bespotten, Gal. 6:7; ja ook ten aanzien van Christus’ verdienste, die deze moedwillig verzaken en verwerpen, gelijk volgt. Waarom ook Hebr. 10:26, gezegd wordt dat er geen offerande voor de zonde van zodanigen meer over is.
19) wederom te vernieuwen
Dit woord wederom ziet op den staat waaruit zij vervallen zijn, welke staat een begin was van de vernieuwing, zo zij daarin gebleven en behoorlijk voortgegaan hadden, tot welken stand zij zelfs niet kunnen wedergebracht worden. Anderen nemen deze woorden wederom vernieuwen, bloot voor: vernieuwd worden, gelijk het Griekse woord palin, dat is, wederom, door een oneigenlijke wijze van spreken Pleonasinus genoemd, dikwijls overschiet. Zie een voorbeeld Joh. 4:54, en Joh. 13:12; Hand. 18:21, en wordt alleen daar bijgevoegd om de zaak krachtiger te betuigen.
20) als welke zichzelven
In deze woorden wordt nog een reden gegeven, waarom zulke afvalligen niet kunnen vernieuwd worden tot bekering, namelijk omdat zij Christus, dien de Vader tot een verzoening voor onze zonden heeft gegeven, zichzelf, dat is, zoveel in hen is, gelijk de Joden en heidenen tevoren aan Christus uiterlijk eens gedaan hadden, nieuwen smaad aandoen, en tegen hun gemoed tentoonstellen, of te schande te maken voor de gehele wereld, en tot hun verderf, hetwelk God niet ongewroken wil laten, gelijk dit Griekse woord paradeigmatizein ook betekent, Matth. 1:19, voor welk woord, Mark. 3:29, het woord blasphemein gebruikt wordt.

Op de website van het RD (www.refdag.nl), stond 26-10-2006 een verslag van de open brief die ds. H.J. Hegger aan prof. H.M. Kuitert geschreven heeft. Een viertal predikanten geeft in hetzelfde artikel een VERBIJSTERENDE neutrale reactie op de open brief van Hegger. Voor volledige inzage in het RD-artikel met de reacties op Hegger's open brief van ds. J. M. J. Kieviet, ds. Tj. de Jong, ds. J.M.D. de Heer, ds. H. van den Belt en dhr. L.M.P. Scholten, klik op de Klik hier link bovenaan deze tekst.

Commentaar
Hegger's open brief (zie: www.refdag.nl - 25-10-2006) aan Kuitert gaat inhoudelijk dwars tegen Gods Woord en wil in! Als Kuitert met zijn godslasterlijke ketterijen de zonde tegen de Heilige Geest niet bedreven heeft, wat is die zonde dan wel? Kuitert is namelijk tot 1974 (uitwendig) verlicht geweest en na die tijd heeft hij afgerekend met de christelijke leer, o.a. ook met de Godheid van Christus en hij ontkent dat God een Persoon is (theïsme). Kuitert's biografie staat beschreven in Hebr. 6:4-6 en voor mij is hij een volbloed atheïst. Voor dezulken die de zonde tot de dood begaan, mogen Gods kinderen niet eens bidden (1 Joh. 5:16). Dus dan moeten zij ook op grond van Gods Woord beoordelen wié die zonde heeft begaan. (Zie rubriek: ARTIKELEN EN LEZINGEN - 'OORDELEN, EEN PLICHT!').
Over de zonde tot de dood zeggen de Kanttekenaren bij 1 Joh. 5:16: "Dat is, die zekerlijk den dood met zich brengt, welke is de lastering tegen den Heiligen Geest, wanneer iemand de waarheid der christelijke leer, waarvan hij door den Heiligen Geest is verlicht en overtuigd, loochent en deze vijandig lastert en vervolgt. Zie de aantekeningen Matth. 12:31."
Over het 'niet bidden' voor dezulken zeggen de Kanttekenaren: "Namelijk daar God zodanigen zondaren de zonden niet wil vergeven, maar geeft hen over in hun onboetvaardigheid tot het einde toe, doordien zij het middel tot de boetvaardigheid, hetwelk Christus’ offerande is, en de overtuiging van den Heiligen Geest verwerpen en tegenstaan."

In een wederkerende open brief (zie: www.refdag.nl - 27-10-2006) omschrijft Kuitert Hegger als "een lief mens die door de mand gevallen is." Kuitert: "Nu niet met een boksbeugel, maar met een fluwelen handschoen." Kuitert's omschrijving van Hegger kon merkwaardig genoeg weleens dicht bij de waarheid zijn. Hegger doet wel lief, maar dat tekent juist zijn bedrieglijkheid. Om maar een voorbeeld te noemen: diverse keren heeft Hegger zwart op wit diverse pauselijke Antichristussen zijn 'lieve broeders in Christus' genoemd. Ik ben dan ook verbijsterd van de protestloze reacties van het viertal predikanten omtrent Heggers nieuwe huwelijk met de Antichrist. Dhr. L.M.P. Scholten is de enige die zich van Hegger distantieert, echter ook zonder vorm van een wezenlijk protest.
De open brief van Hegger aan Kuitert, had Hegger beter naar zichzelf kunnen sturen, want de dwalingen die Hegger leert middels zijn rondzendbrieven en zijn heulen met de pauselijke Antichrist, maken Hegger eveneens tot een valse leraar. Sinds zijn sinterklaashouding jegens het antichristelijke Rome en zijn broederlijke verstrengeling met diverse pausen, waarvan overigens al veel eerder sprake was, heeft Hegger zich mede schuldig gemaakt aan het bloed der martelaren, dat de pauselijke Antichrist heeft doen vloeien. Bovendien heeft Hegger finaal afgerekend met de religie van de leer der Reformatie, de rechtvaardiging van de godeloze, middels zijn boeken en rondzendbrieven. Van het viertal predikanten krijgt Hegger evenwel een pluim op zijn hoed vanwege zijn 'goede bedoelingen' en daarmee maken ook deze predikanten zich mede schuldig aan 'heggeriaans' bedrog. Om een en ander met bewijzen te staven, verwijs ik naar aanverwante artikelen in de rubriek:

'ARTIKELEN EN LEZINGEN'
1. 'DE ANTICHRIST'
2. 'MOERKERKEN BLIJ MET HEGGER?'
3. 'HEGGERIAANS BEDROG'.

Ds. J. M. J. Kieviet beoordeelt de "bewogen brief" van Hegger als 'moedig'. Wat voor soort moed ds. Kieviet hier op het oog heeft, vermeldt hij er niet bij. Geloofsmoed kan het niet zijn, want Hegger's brief staat haaks op Gods geopenbaarde wil. Een zondige moed dus.

Ds. Tj. de Jong (HHK) schermt wel met de tucht richting Kuitert, maar Hegger is niet minder censurabel. Bovendien mag ds. De Jong zijn hand wel in eigen kerkelijke boezem steken, want in de HHK is er ook leervrijheid en aan leervrijheid is de NHK ten onder gegaan! Het is nog maar de vraag in hoeverre sommige afgescheiden en herstelde dominees met de ketterij van Kuitert verschillen omtrent de Godheid van Christus. (Zie rubriek: 'INGEZONDEN STUKKEN' - 'VERGEVING, DOOR WIE?' en de rubriek: 'ARTIKELEN EN LEZINGEN' - 'DE DRIEËENHEID GODS'). De Jong ziet wel niet zoveel waarde in het 'menselijke' van Heggers bedoelingen (zeg maar rustig: vleselijke bedoelingen), maar hij waardeert Hegger evenwel vanwege zijn 'bewogenheid en goede bedoelingen' en zo is het bedrog weer compleet. De Staphorster predikant besluit zijn reactie met een verwijzing naar gebed en voorbede. VERBIJSTEREND! Gods Woord leert wel heel wat anders in 1 Johannes 5:16: "Indien iemand zijn broeder ziet zondigen een zonde niet tot den dood, die zal God bidden en Hij zal hem het leven geven, dengenen, zeg ik, die zondigen niet tot den dood. Er is een zonde tot den dood; voor dezelve zonde zeg ik niet, dat hij zal bidden."

Ds. J.M.D. de Heer (Ger. Gem.) leeft helemaal in een droomwereld. Hij spreekt zijn bewondering uit omtrent de 'vurigheid, geestkracht en bewogenheid' van Hegger, en prijst hem dat hij nu niet afgeeft op de 'bevindelijke prediking'. Dat laatste is echter niet mogelijk, aangezien de prediking van De Heer van de ware bevinding is ontbloot. Met het oog op Kuitert vraagt ds. De Heer zich vervolgens af of we niet veel meer een debat moeten aangaan 'met degenen die vervreemd zijn van de eenvoud van Gods Woord'. Ontstellend, wat een droombeeld. In de eerste plaats is Kuitert (uitwendig gezien) helemaal niet vervreemd van de eenvoud van Gods Woord, aangezien hij de bijbelse eenvoud juist bespottelijk maakt. Dat zou onmogelijk zijn als hij van de bijbelse eenvoud vervreemd zou zijn. In de tweede plaats is Kuitert geen vreemdeling te Jeruzalem, maar een afvallige, die wel degelijk theologisch zeer goed op de hoogte is. Ik ben er dan ook zeker van dat ds. De Heer in een eventueel debat met Kuitert compleet onderuit gaat, aangezien De Heer zelf bevindelijk vervreemd is van de eenvoud van Gods Woord. Gelet op de pluimstrijkende woorden van De Heer richting Hegger, zal het nog maar zeer de vraag zijn of hij zich ook zo pluimstrijkend zal uitlaten over de open brief waarin zijn eigen fundamentele dwalingen aan het licht gebracht worden. Zie rubriek: 'ARTIKELEN EN LEZINGEN' - 'DE ARMEN VAN GEEST'.

Ds.dr. H. van den Belt (PKN) spant zo'n beetje de kroon met zijn relativering van Kuiterts ketterijen en suggereert dat ook Kuitert nog wel tot de 'bevindelijken' kan worden gerekend. Hier zit een flinke adder onder het gras, want als Kuitert bevindelijk is, is de PKN het ook en dan is ook een PKN-lidmaatschap legitiem. Van den Belt is een meester in het relativeren van de dwalingen en dat blijkt ook duidelijk in zijn artikel: "Rome niet gehoorzamen" (RD. 16 sept. 2006, pag. 22). Alles mag en alles kan, hoewel nog(!) tot op zekere hoogte. Het zondagsbezoek aan de roomse schuttersmis door SGP-burgemeester, A. Noordergraaf, en het ter communie gaan door EO-presentator, Andries Knevel, worden door Van den Belt niet radicaal veroordeeld, nee, eerder getolereerd. Ook geeft Van den Belt aanleiding tot Schriftkritiek als hij zegt: "In de Heidelberger worden geen mensen vervloekt, maar de dwaalleer." De vervloeking die Paulus uitspreekt in Galaten 1:8-9 betreft echter wel degelijk de dwaalleraars. Vervolgens stelt Van den Belt dat een bezoek aan de roomse mis (een vervloekte afgoderij) wel geoorloofd is voor 'reformatorische' christenen. Van den Belt maakt een onderscheid tussen het bijwonen van de mis en het instemmen met de mis, maar in deze visie gaat eveneens een flinke adder schuil. Zo vervloekt vindt Van den Belt de paapse mis dus duidelijk niet. Nee, want als de bijwoning van de paapse mis geoorloofd is, is zijn PKN-lidmaatschap ook legitiem. Met zijn antinomiaanse visie breekt Van den Belt bovendien een lans voor Schriftkritiek (1 Thess. 5:22). Want als het bijwonen van de vervloekte paapse mis geoorloofd is, dan is het bijwonen van een pornodienst in de satanskerk dat ook, en dan is vanzelf ook een bezoek aan de Antichrist in het Vaticaan legitiem, en een bijwoning van het optreden van Madonna eveneens. Dat houdt eenvoudig weg in dat het wandelen op de brede weg des verderfs, inclusief de theatrale bezoeken op die weg, ineens legitiem is en tot de christelijke vrijheid behoort. Van den Belt brengt zijn vervloekte antinomianerij namelijk onder de noemer van 'de christelijke vrijheid', waarbij niet Gods Woord, maar het bedorven menselijke geweten maatstaf is. Tot zover wat betreft Van den Belt's artikel in het RD van 16 sept. 2006.
Van den Belt zegt wel een waarheid in zijn reactie op Heggers brief: "Onze cultuur draagt de sporen van Gods rechtvaardige verberging. Dat is een oordeel."
Ja, maar als je actief daaraan meewerkt door te staan in een valse kerk (PKN) en zielsmisleidende meningen uitdraagt, kan het oordeel der verwoesting niet uitblijven.
Van den Belt vervolgt: "Dat oordeel is in het huis van God begonnen."
Ja, en de sodomitische gevolgen daarvan zijn in de PKN gelegaliseerd. Het oordeel der verwoesting is dus onafwendbaar. Van den Belt schroomt ook niet om zondaars in het algemeen krachtens hun natuurstaat te vereenzelvigen met de vrijzinnige atheïst, Kuitert.
Van den Belt: "Alleen de Gekruisigde, Die -om ons mensen en om onze zaligheid- van Boven kwam en nedergedaald is ter helle kan dat oordeel wegnemen. En dat voor mensen die net zo vrijzinnig zijn als Harry Kuitert. Wat een wonder!"
'Net zo vrijzinnig als Kuitert....' Hoort u het? 'Net zo vrijzinnig als Kuitert.' Kuitert die eertijds verlicht is geweest, de waarheid Gods heeft beleden en nu diezelfde waarheid lastert en bespottelijk maakt, wordt door Van den Belt vereenzelvigd met degenen die nog zalig kunnen worden, maar dat zijn alleen diegenen die NIET in het kader staan van Hebr. 6:4-6, want in dat gedeelte gaat het over de afvalligen die nooit meer zalig kunnen worden. Nergens in Gods Woord worden zondaars in het algemeen vergeleken met de afvalligen die in Hebr. 6:4-6 genoemd worden, want nogmaals, dat geldt alleen voor 'christenen' die eens verlicht zijn geweest en de waarheid van Gods Woord als zodanig hebben beleden, maar daarna afvallig geworden zijn, zoals Kuitert. Ik weet niet of ds. Van den Belt gepromoveerd is op het relativeren van zowel de waarheid als de dwalingen, maar voor het vak 'smallewegverbreding', zou hij zeker in aanmerking komen voor een doctorstitel.

Dhr. L.M.P. Scholten (Ger. Gem. in Ned.) is de enige die zich van Hegger distantieert, alleen heeft zijn reactie ook geen kracht, aangezien ook hij het noodzakelijke protest omtrent Hegger's pauselijke ambities achterwege liet.

Nog een keer:
"Mij aangaande", zegt Rutherford, "ik ben nabij de eeuwigheid en om tienduizend werelden zou ik niet durven na te laten om niet te protesteren tegen de verdorvenheden van de tijd, noch mij voegen bij de schandelijke afval van vele zwijgende en stomme wachters van Schotland (Nederland - GPPB), maar ik reken het tot mijn laatste plicht een protest te gaan doen in de hemel voor de rechtvaardige Rechter tegen de practicale en wettische Verbondsbreuk en tegen al de eden op de gewetens van des Heeren volk gelegd en tegen al de paapse, bijgelovige en afgodische geboden der mensen; weet dat nu de omverwerping van de gezworene hervorming de invoering van papisterij en van de verborgenheid der ongerechtigheid, op weg is in de drie koninkrijken (plus Nederland - GPPB.)."

AMEN!

G.P.P. Burggraaf


http://www.derokendevlaswiek.nl