HARTEMAN À LA SIEBELINK
DS. J. HARTEMAN À LA J. SIEBELINK  Klik hier       
Plaats in winkelmandjeMandje
De lezing van ds. J. Harteman omtrent het sprookjesboek van J. Siebelink, waarin ook ds. Paauwe ter sprake komt, is slechts een ordinaire lastercampagne van het nabijkomend christendom. Hoe zal de blinde, de blinde leiden? Zullen zij beiden niet met een arminiaanse 'heart cry' in de gracht vallen?

Volgens een RD-verslag (klik op de 'klik hier'-link) van de lezing van ds. J. Harteman over het boek van J. Siebelink "Knielen op een bed van violen", stelt Harteman dat Siebelink de dingen in zijn boek uitvergroot. Met andere woorden: 'Siebelink overdrijft wel een beetje, maar wat hij schrijft is waar.'
Het sprookjesboek van Siebelink is het recenseren niet waard. Dit soort boeken zijn brandstof voor de hel, meer niet. Harteman noemt het godslasterlijke vloekboek van Siebelink evenwel 'van een hoog literair gehalte'. Dat zal u voor God moeten verantwoorden, mister Harteman! Harteman maakt zelfs een link tussen Siebelink en Paauwe t.a.v. een mystieke geestelijke ervaring. Over Siebelinkianisme gesproken! Hoe kan Harteman (PKN) die zelf op een door en door verrotte belijdenisgrond staat, iets zinnigs zeggen over de Godsman, ds. Paauwe? Totaal NIETS! De lezing van Harteman verschilt inhoudelijk NIETS met het godslasterlijke stripverhalenboek van Siebelink. Volgens Harteman zitten er wel zuiver reformatorische elementen in de prediking van Paauwe, alsof Paauwe niet geheel stond in de traditie van de Reformatie. Daarentegen zijn de geloofsopvattingen van Harteman voluit arminiaans en pelagiaans. Harteman stoelt zijn geloof op grond van een uitwendige roeping. Paauwe heeft echter nergens een hyperbijzondere ofwel een mystieke openbaring van Christus buiten het Woord om geleerd, zoals Harteman suggereert. In het kader van de inwendige roeping en de rechtvaardigmaking openbaart Christus Zich evenwel door Woord en Geest aan de zondaar in kwestie, waarop de aanneming door het geloof volgt. Harteman gaat ervan uit dat Siebelink in zijn boek een juist beeld schetst over zogename oefenaars die een krap Evangelie preekten. Siebelink schetst een volslagen lasterlijke voorstelling van zaken, die door Harteman wordt uitvergroot. De pot [Harteman] verwijt de ketel [Siebelink] dat hij zwart ziet.

Vervolgens loochent Harteman de rechtvaardigmaking in de vierschaar van het geweten door het geloof, alsof Gods Woord een andere rechtvaardigmaking leert. Harteman houdt er een kuyperiaanse veronderstelde rechtvaardigmaking opna. Uit de karikaturen die Siebelink van de rechtvaardigmaking maakt, kopieert Harteman het zijne, lastert vervolgens de prediking van ds. Paauwe over de geloofsbeleving van de rechtvaardigmaking, en suggereert hiermee alsof ds. Paauwe een soort visuele vierschaarbeleving heeft geleerd. ONZIN!
Welzeker geschiedt de rechtvaardigmaking 'in een punt des tijds', en altijd in de hel van 's mensen bestaan, maar Harteman denkt daar anders over en bewijst daarmee volledig in het spoor van Rome te gaan. De rechtvaardigmaking door het geloof, ofwel de rechtvaardigverklaring, vrijspraak, vergeving der zonden, in het kader van de toepassing, is een eenmalig gebeuren, geschiedt ineens, geldt voor eeuwig, en wordt keer op keer bevestigd in het leven der genade. Ten aanzien van de geloofsbeleving van de rechtvaardigmaking verwoordt Harteman Paauwe goed: "Dit is het moment dat de mens bewust overgaat in Christus. Het beleefde moment van de vrijspraak staat centraal. Voor Paauwe telt elke religieuze ervaring en uitredding buiten Christus niet mee. Bevinding zonder de geloofsvereniging met Christus is bedrog." (Ja, zo is het, amen! GPPB.)
Harteman: "Persoonlijk vind ik de rechtvaardiging bij Paauwe eenzijdig en te absoluut."
Harteman geeft dus te kennen zelf niet gerechtvaardigd te zijn, want de bijbelse rechtvaardiging IS een eenzijdig Godswerk en daarom ook absoluut! Volgens Harteman is de rechtvaardigmaking breder dan Paauwe leert. Welnu, Paauwe heeft de breedte van de rechtvaardigmaking veel breder verklaart in de Goddelijke diepte ervan, dan het 'vierschaarsprookje' van Siebelink waarvan ook Harteman zwanger is.
Harteman, zelf compleet betoverd door Siebelink, concludeert uit het sprookjesboek van Siebelink: "Het is schokkend te lezen hoe iemand beïnvloed kan worden door een extreme godsdienstige overtuiging en er alles voor aan de kant zet. Het lijkt wel een betovering. De benadering van de predikers stoot af. Het huwelijk komt in gedrang. Het gezin wordt uit elkaar gedreven. Het is tragisch dat zijn vrouw en kinderen de dupe zijn van de keus van hun man en vader."
ALSOF PAAUWE DIT ZO GELEERD HEEFT! Het is laster van het ergste soort!

Harteman gaat echter door met zijn lasterlijke voorstelling van zaken en zegt: "Tot op deze dag heeft Paauwe mensen vervreemd van de bediening van het Woord en de sacramenten."
Dit is een schandalige leugen!
Ds. Paauwe heeft totaal iets anders geleerd: "Men heeft geen behoefte aan reformatie uit God; men wil haar niet (ook Harteman niet met zijn verraderlijke en pausvriendelijke PKN-lidmaatschap - GPPB). En als er mensen gevonden worden, in wier hart God werkt, dan worden deze mensen buiten de deur gezet (waarvan akte - GPPB.). "Huid voor huid, en al wat iemand heeft, zal hij geven voor zijn leven" (Joh. 2:4). Denkt er maar aan; en ieder die nu lid is van de Nederlandse Hervormde Kerk of een ambt daarin draagt, zal somtijds best mee willen helpen aan zogenaamde reformatie, maar dan moet hij er zelf in kunnen blijven. Dat is Gods werk niet. Wanneer de Heere werkt, dan heeft er een verlies van leven plaats. En dan is het altijd zoals het is geweest in het huis van Abraham; Izaäk, de zoon der belofte, werd bespot door Ismaël. Wat hebben we dan nu in deze te doen? Wat moeten we nu doen? We moeten niets doen. We moeten dat zieke lichaam maar laten liggen. Daar is niets meer aan te doen. Nu ja, wat dan? Dan moogt gij uw schuld bekennen, want ge hebt deel aan deze verwoesting, zo goed als ik. Dan moogt ge uw schuld bekennen, voor God belijden dat gij de oorzaak zijt van de ondergang van zo een heerlijke zaak als de Kerk is, de ingestelde Kerk bedoel ik. Dat moogt ge doen en hiertoe zijt ge geroepen, ofschoon ge van uzelf er niet aan denken zult om dit te doen. Want gij wilt vrijheid van beweging. Als het u hier niet bevalt, moet u de vrijheid hebben om ook eens elders heen te gaan. Maar als u schuld bekent, dan boet u deze vrijheid van beweging in en u hebt ze niet meer, en u blijft thuis en ziet nooit meer naar een kerk om. Dat is de weg, die God u zal voorschrijven. Als u schuld bekent, in het moment waarin u dat doet, zal God u plaatsen in de Nederlandse Hervormde Kerk van vroeger en vanaf dat ogenblik hebt ge losgelaten. (Amen - GPPB.). Maar één ding moet ik hier nog aan toevoegen: uw kerkgaan of uw thuisblijven moet geschieden in de vreze van Gods Naam. Anders verstaat u van deze dingen niets (amen - GPPB.). En u gaat uw eigen weg. En nu hebben wij het u gezegd, maar u moet het van God leren. "Hij geeft lessen, Hij geeft lessen, die de ziel wijzer maakt". (Zie artikel: 'DS. PAAUWE OVER DE KERK').
Bovendien is ds. Paauwe na zijn afzetting uit de NHK door blijven gaan met de bediening van het Woord en de bediening van de sacramenten en hij heeft nooit iemand verplicht om thuis te gaan zitten, zeker niet zonder geloof en zonder de vreze des Heeren. Dat er zogenaamde paauweanen zijn die van Paauwe een soort god gemaakt hebben, dat is niet nieuw, want dat heeft Rome zelfs met Petrus gedaan. Ds. Paauwe zou het gros huidige paauweanen derhalve niet erkennen als zijn broeders in Christus, maar kenmerken als fundamentalisten die nooit iets van hem verstaan hebben, zoals Harteman ook NIETS verstaat van de Schriftuurlijke bevinding zoals ds. Paauwe die op grond van Gods Woord heeft geleerd. Ik zeg niet dat ds. Paauwe leerstellig overal even zuiver in was (zie rubriek: INGEZONDEN STUKKEN - HERVORMING 31-10-2006), maar ds. Paauwe was een getrouwe en bevindelijke Christus-prediker in wiens prediking Wet en Evangelie ten volle tot hun recht komen. Paauwe is voor mij niet het één en het al, o nee, dat is Christus alléén, en theologisch-bevindelijk sta ik veel dichter bij dr. H.F. Kohlbrugge met zijn onovertroffen Schriftuurlijk-bevindelijke Romeinen 7:14-heiligmakingstheologie, maar ds. Paauwe heeft de mensen beslist niet bedrogen met een doe- en neem-maar-aan geloof, integendeel, hij sneed alles af buiten de geloofsvereniging met Christus en dat is enkel liefde uit God! Gods volk wordt door recht verlost, en bevindelijk is dat een crisis voor het vlees, want dat gaat met verlies van de oude mens (Adam 1 onder de Wet), en in dat verlies, in die dood, daarin ligt de Winst, namelijk Christus: God geopenbaard in het vlees, en dat door de Heilige Geest. Ja, dat heet de verborgenheid der godzaligheid, maar het gros verstaat het niet, ook Harteman niet. Het geloof is niet aller, hoewel ik niet over harten oordeel.

Tenslotte omhelst Harteman (PKN) de eens verlichte doch volbloed atheïst, Siebelink, en maakt de Godsman ds. Paauwe (die inhoudelijk hetzelfde leerde als ds. Th. van der Groe) uit voor een religieuze fanaticus, met de volgende uitspraak: "De kerk wordt altijd van twee kanten bedreigd. Enerzijds door verwereldlijking die tot wetteloosheid leidt [waarvan PKN-er Harteman zelf een bewijs is - GPPB]. Anderzijds door religieus fanatisme dat voor religieuze verdwaasdheid zorgt. Siebelink brengt ons in aanraking met religieuze mensen waarbij God op afstand blijft, in onzekerheid en angst dompelt en die zelfs aan mensen in doodsstrijd geen vrede schenkt, ondanks de extase", aldus Harteman.

Over deze hartemaniakse laster(aars) à la Siebelink, waar kerkelijk Nederland zich massaal aan schuldig maakt, zal de God der ere donderen...

Gods ware gerechtvaardigde volk is er evenwel niet slecht mee met dit soort gekerstende laster, integendeel: "Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil", Matth. 5:11.

GPPB.


http://www.derokendevlaswiek.nl